Je kent het vast wel. Je hebt net een nieuwe AdWords campagne opgezet, maar het wilt maar niet lopen. Er klikken mensen op je advertentie, maar er komen maar geen conversies. Ondertussen blijven de kosten maar stijgen, maar het levert je niks op. We hebben genoeg mensen gehoord die hier tegen aan lopen. In deze blog bespreken we hoe je het beste je AdWords campagne kan indelen.

 

Zorg voor een goede structuur

Dit klinkt heel logisch, maar het is erg belangrijk dat er een goede structuur wordt aangehouden in de AdWords campagne. Hierdoor neemt het beheren van de AdWords campagnes veel minder tijd in beslag.

Het verschilt natuurlijk per branche hoe je je AdWords account moet indelen, maar over het algemeen is het belangrijk dat je campagnes aanmaakt voor de grootste categorieën. Onder deze campagnes maak je weer advertentiegroepen aan. In ons geval is het bijvoorbeeld handig om een campagne aan te maken met “Website laten maken”. Onder deze campagne maken wij weer advertentiegroepen aan met “Goedkoop”, “Professioneel” en “WordPress”. Door dit te doen kan je bepaalde zoekwoorden instellen op bepaalde advertenties. Hierdoor krijgen mensen die zoeken naar “Goedkope website laten maken” ook echt de advertentie “Goedkope website laten maken? Ga naar Webity!”.

Voorbeeld van een goede campagne structuur voor een webshop.

Vind de juiste zoekwoorden

Voordat je begint aan een campagne is het belangrijk dat je weet waar je potentiële klanten naar zoeken. Door dit te weten kan je goed inspelen op deze zoekwoorden door de zoekwoorden in je advertentie te gebruiken. Dit is tevens dé gouden regel van AdWords: gebruik zo veel mogelijk het zoekwoord in je advertentie. Dit is goed voor de kwaliteitsscore, maar vooral goed voor het aantal kliks. De gebruiker ziet namelijk precies het zoekwoord in de advertentie staan waar diegene naar zocht.

 

Stap zo snel mogelijk over naar exacte zoekwoorden

Als je begint aan een nieuwe campagne is het handig om nog brede zoekwoorden te gebruiken. Hierdoor kom je erachter welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken. Als je deze gebruikte zoekwoorden weet kan je de brede zoekwoorden verwijderen en overgaan naar exacte zoekwoorden. Dit scheelt veel irrelevante kliks, maar ook tijd om zoekwoorden uit te sluiten.

 

Test meerdere advertenties per advertentiegroep

Zet nooit 1 advertentie aan in een advertentiegroep. Maak maximaal 4 advertenties aan waar je gaat testen welke het beste aanslaat. Als een bepaalde advertentie goed aanslaat kan je deze gaan optimaliseren. Probeer bijvoorbeeld het volgende:

  1. Elk woord beginnen met een hoofdletter;
  2. Lange en korte advertenties;
  3. Verschillende landing pages;
  4. Zakelijk en informeel;

 

Tot slot

Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad. Ben je het overzicht nou volledig kwijt en wil je dat wij naar je campagne gaan kijken? Neem dan snel contact met ons op of vraag een offerte aan!